HOOFDMENU

Start pagina
Wie ben ik
Wat doet een spiritueel begeleidster
Voor kinderen en jong volwassenen
Hoe verloopt een consult

Bach
Remedies
Wat zijn Bach Bloesem Remedies

Bach bloesem remedies zijn geen behandelmethoden op zich maar ondersteunen andere behandelmethoden. Zij zijn vernoemd naar Edward Bach. Edward Bach droomde ervan de mensheid te kunnen helpen met geneesmiddelen die goedkoop, eenvoudig, zonder bijwerkingen en effectief zouden zijn. Deze geneesmiddelen zouden niet de symptomen van de ziekten moeten bestrijden maar juist de oorzaken daarvan.

In 1919 kwam Bah in aanraking met homeopathie. Hij geloofde in de uitspraak dat denkwijze en levenshouding een belangrijke rol spelen bij het ontstaan en genezen van ziekten. Volgens die uitspraak is ziekte een gevolg van disharmonie tussen lichaam en geestelijke gesteldheid. De stelling van Edward Bach luidt dan ook:

Behandel de mens in plaats van de ziekte oftewel behandel
de gemoedstoestand van de mens in plaats van de ziekte.

Bach ontwikkelde een eigen medisch systeem. In eerste instantie richtte Bach zich op bloesems. Hij geloofde namelijk dat de genezende krachten van een plant in de bloem zitten.

Eind 1933 stelde hij een mengsel samen dat beroemd is geworden onder de naam Rescue Remedy. Dit mengsel (samengesteld uit 5 remedies) wordt gebruikt in noodgevallen, ongeacht de oorzaak van het trauma van de patiŽnt.

De 7 gemoedstoestanden

Binnen de 38 remedies die Bach beschreef zijn 7 hoofdgroepen te onderkennen die overeenkomen met de 7 verschillende gemoedstoestanden van de mens.
Deze 7 gemoedstoestanden zijn:
    - Onvoldoende interesse in huidige omstandigheden
    - Overgevoeligheid voor invloeden en ideeŽn
    - Overbezorgdheid voor het welzijn van anderen
    - Moedeloosheid of wanhoop
    - Onzekerheid
    - Eenzaamheid
    - Angst

De werking van de remedies

De Bach Flower Remedies zijn een van de meest verfijnde vormen van natuurlijke geneeswijzen. Zij werken direct in op de geest en brengen op deze manier harmonie en evenwicht van de persoonlijkheid tot stand. Zij kunnen als ondersteuning gebruikt worden van de klassieke geneeskunde. Verder kunnen ze de kans dat emotionele problemen zo erg worden dat ze zich ook fysiek gaan uiten, helpen beperken.

Bach Remedies zijn volstrekt onschadelijk en kunnen aan baby's, kinderen, volwassenen, bejaarden, dieren en planten gegeven worden. Ze gaan uitstekend samen met alle soorten reguliere medicijnen en kennen geen bijwerkingen.

ďBehandel de zieke, niet de ziekteĒ.

Bach ging er vanuit dat als een mens zich niet gelukkig voelt, er na enige tijd een ziektebeeld kan ontstaan. Dit kan beginnen met aandoeningen zoals eczeem, hoofdpijn, maagpijn, ontstekingen en pijnen zonder duidelijke oorzaak.
Deze aandoeningen kunnen later tot echte ziektes leiden. Door het wegnemen van de aandoeningen zal ook de ziekte verdwijnen. De Bach remedies kunnen bijvoorbeeld zorgen, paniek, irritatie, verdriet en onzekerheid verhelpen. Ook vermoeidheid, pessimisme en ongeduld zijn zo werkelijk te genezen.

Het heeft, volgens Bach, dan ook weinig zin om enkel de symptomen van de ziekte te behandelen. Een goed gekozen Bach Remedie maakt een corrigerende energie in het lichaam vrij. Hierdoor verdwijnen de hieraan gerelateerde klachten. Als de wortels van de klacht aangepakt kunnen worden, zal de genezing veel vlotter verlopen.
Voor alle verschillende emotionele conflicten in de mens is een aparte Bach Remedie beschikbaar. Vaak is een combinatie van remedies nodig om complexe problemen aan te kunnen.

Bijwerkingen of verslavend

Bach Bloesem Remedies houden het midden tussen homeopathie en natuurgeneeskunde en lijken een vaste plaats te hebben veroverd als alternatief geneesmiddel. De Bach Bloesem Remedies zijn gemakkelijk te gebruiken en geschikt voor de hele familie. Ze kennen geen bijwerkingen, zijn niet verslavend en ze belemmeren de werking van andere geneesmiddelen niet. Zij bieden ieder mens de nodige ondersteuning voor het welzijn van lichaam en geest.
Let op: Bach Bloesem Remedies vervangen geen noodzakelijke medische handelingen!

Bach Remedies voor kinderen

De onrust en druk van onze maatschappij maakt het niet alleen ons, volwassenen, moeilijk om nog ontspanning te vinden. Ook kinderen krijgen hier dagelijks mee te maken. Op school ligt de nadruk op de prestaties. Daarnaast wordt gespeeld en gelachen maar ook gepest en getreiterd. De wereld van een kind is minstens net zo belangrijk en ingewikkeld als die van een volwassene. Ook kinderen kunnen wanhopig zijn, hopeloos verliefd of depressief.

Bach Remedies bieden bij kinderen prima resultaten. Als het nodig is om bij kinderen in te grijpen, denk dan eerst eens aan Bach Remedies. Ook als kinderen al medicatie krijgen, kunnen daarnaast Bach Remedies gegeven worden. Ze hinderen de werking van reguliere medicatie niet!